Manapság egyre gyakrabban hallhatunk az „okos” várostervezés fogalmáról, és tapasztalhatjuk az élhetőbb urbánus környezet kialakításának erősödő igényét. A folyton növekvő gépkocsiforgalom kellemetlenségeivel ugyanis nap mint nap szembesülnek a városban élők. A forgalomcsökkentés számos problémára megoldás lehet, azonban fontos az is, hogy erre a célra milyen eszközt használnak a várostervezők.
A növekvő városi forgalom kellemetlenségei
Bár a 2008-ban kezdődő válság idején némiképp visszaesett a közúti gépjármű-állomány növekedése, a KSH adatai szerint azonban 2000 óta folyamatosan emelkedik az autók száma. Az utóbbi 18 évben több, mint egy millióval nőtt az országban birtokolt személyi gépjárművek száma: 2 364 706-ról 3 641 823-ra. Ugyan arányaiban ebből a számból már kisebb részt tesznek ki a budapesti gépkocsik - 2000-ben még az állomány nagyjából negyede származott Budapestről, míg most már csak kevesebb, mint ötödét teszik ki a fővárosi járművek - azonban még így is nagyjából százezerrel több gépkocsi rója a budapesti utakat, mint 18 évvel ezelőtt. A fővárosban közlekedő gépkocsik száma 2000 óta 559 100-ról 659 513-ra nőtt.
Ennek következtében az egészségügyi ártalmak és a zajszennyezés mellett egyéb kényelmetlenségekkel is számolniuk kell a forgalmas utak mellett élő városlakóknak. A gyalogos és biciklis forgalom háttérbe szorul, sőt bizonyos esetekben ellehetetlenül. Buszsáv híján a közösségi közlekedés sem nyújt valódi alternatívát, hiszen a járatok sokkal lassabban jutnak célállomásukra, ezzel további bosszankodást okozva utasaiknak. A nagy sebességgel közlekedő gépjárművek közelében pedig sem a gyermekek, sem a kisállatok nincsenek biztonságban, ami szintén nehezíti a városlakók felhőtlen kikapcsolódását.
Ez is érdekelhet
A megoldás: forgalomcsökkentés
A fenti problémákra a legkézenfekvőbb megoldás a forgalomcsökkentés, azaz a közösségi terek sűrű forgalmú utaktól való elválasztása. Nem mindegy azonban, hogy erre a célra milyen eszközt alkalmazunk. Hiszen a személygépkocsik forgalmának korlátozása mellett fontos, hogy a közösségi közlekedési eszközök átjutása, valamint a szolgáltatók zavartalan üzemelése is biztosítva legyen. Végül, de nem utolsó sorban pedig, az esztétikai szempontok is fontosak, főleg, ha a történelmi belvárosokban megvalósuló tervekről van szó.
Belváros-Lipótvárosban évek óta alkalmaznak automata süllyedő oszlopokat a forgalomcsökkentés érdekében, és a tapasztalatok szerint a kerület-szerte telepített eszközök valóban minden elvárásnak megfelelnek. „A Pilomat süllyedő hengerek forgalomcsökkentésében pozitív tapasztalataink vannak, betöltött szerepük nélkülözhetetlen a belvárosban. Az eszközöket praktikusnak tartjuk abban a tekintetben, hogy használatukkal egyszerűen biztosítható az átmenő forgalom korlátozása, mindamellett, hogy könnyen megoldható a közösségi közlekedési, illetve az áruszállító eszközök áthaladása is. Használatukkal valóban egyszerűen biztosítható az átmenő forgalom korlátozása” – foglalja össze tapasztalatait Molnár Gergely, Belváros-Lipótváros Közterület-felügyeletének igazgatója. „Összességében pozitív tapasztalataink vannak a süllyedő hengerekkel kapcsolatban és szorgalmaznánk az ilyen eszközök használatát minél szélesebb körben” – teszi hozzá az igazgató úr.
A Hörmann kínálatában tavaly jelent meg a forgalomkorlátozó eszközök széles palettája, melyek megfelelnek a jelen kor követelményeinek. „Az általunk forgalmazott süllyedő oszlopok lehetővé teszik a be- és áthajtók rugalmas, ugyanakkor megbízható szabályozását, mindamellett, hogy diszkrét megjelenésüknek köszönhetően harmonikusan illeszthetők bármilyen koncepcióba anélkül, hogy ezzel veszélyeztetnénk a városképet” – nyilatkozta Szujó László, a Hörmann Hungária Kft. cégvezetője.
Telefonon érdeklődöm a termékről Hörmann termékek viszonteladói