A legtöbb szülőnek vannak ötletei arról, hogyan alakítsa ki gyermeke szobáját, de a fontos részletek felett, mint a biztonság, vagy a praktikum, gyakran elsiklanak. Amikor pedig több gyerkőc egy térben történő elhelyezése kerül szóba, akkor mindez fokozottan érvényes.
Mivel a gyerekkor is jól elhatárolható korszakokra osztható, az egymás után következő életszakaszok szerint haladunk majd a gyerekszobák berendezésében. Természetesen egy többgyermekes családban a megoldandó feladatok még összetettebben jelentkezhetnek, mert ritka az a család, ahol minden gyermeknek lehet külön szobája. Ezt felfoghatjuk pozitívumnak is, hiszen a különböző korú és nemű gyermekek szobájának berendezése elsőre szokatlan, de nagyon kreatív és hosszú távon is működő megoldásokat hozhat. Erre is adunk ötleteket.
Babaszoba a legkisebbeknek
Sokan vallják, hogy egy babának semmi másra nincs szüksége, csak az anyukájára, és egy kényelmes alvóhelyre. A többi „extra” csak a bababoltok reklámkampányainak és a fészekrakó ösztöntől túlfűtött anyukák vágyainak köszönhető. Persze ez csak a kezdetekben igaz, ahogy a baba növekszik, úgy lesz szüksége egyre több térre és felfedeznivaló, mozgó, hangot adó, színes „tereptárgyra”.
A baba érkezésekor ajánlott tehát a szobáját úgy tervezni, hogy az fokozatosan alakítható legyen. Felesleges olyan bútorokat vásárolnunk, melyek csak rövid ideig használhatók. Legjobb, ha a variálható, átépíthető darabok mellett döntünk.
A rácsos kiságyból akkor is vegyük meg a nagyobb méretűt, ha először kicsiny gyermekünk elveszik benne. A fekvőfelület szintjének változatásával és az oldalrácsok leszerelésével akár 3-4 éves korig is használható egy ilyen ágy.
Pelenkázó szekrényt csak abban az esetben vegyünk, ha azt egy kicsit átalakítva, később játék vagy ruhanemű tárolására tudjuk majd használni. A célnak egy komód is kiválóan megfelel. Egy átlagos pelenkázó szivacs mérete 80x50 cm, így egy 110x55 cm-es komód is megteszi, és még marad is rajta helyünk pakolni. Igény szerint szerelhetünk fölé polcot is, így még több helyet nyerünk.
Ruhásszekrényt is úgy válasszunk, hogy idővel a nagyobb ruhák számára is jusson hely, legyen akasztós része, sőt akár egy „felnőtt méretű” szekrényt is nyugodtan betervezhetünk. A játékoknak beszerezhetünk polcokat vagy polcos rendszert, ahol kosárkákban tudjuk majd a holmit tárolni. Ezekkel az alap dolgokkal szép, letisztult, zsúfoltság nélküli szobát tudunk kialakítani. A kiegészítőket jól egymáshoz hangolhatjuk, ha ugyanolyan mintát választunk a függönyre, párnákra, tárolókra, rácsvédőre.
Hol teremtsünk helyet a játéknak? Sokan sokfélét mondanak és családja válogatja, hogy beviszi-e a játék helyét a nappaliba vagy nappalis konyhába, hogy amikor anya főz, a baba mindig mellette legyen. Igyekezzünk ott helyet találni neki, ahol mi is szívesen tartózkodunk. A játszószőnyeg nagyon hasznos találmány és amíg a kicsi nem kezd el kúszni-mászni, ki is elégíti az igényeit. Választhatunk hintát is (amiben van újszülött-szűkítő), ebben is jól tudnak a csecsemők nézelődni, vagy szundítani napközben. Ezt viszont mindenképp fel kell fúrni a mennyezetre (az álmennyezet nem megfelelő!) vagy az ajtófélfába, így jól gondoljuk át, fogjuk-e huzamosabb ideig használni.
A színválasztásnál kerüljük az élénk vagy sötét színeket, és válasszunk mosható, valamint gyerekbarát festéket, így hosszú távon szép maradhat a fal. Tapétával, matricával vagy falfestménnyel feldobhatjuk a szobát. Igyekezzünk olyan környezetet teremteni gyermekünknek, ahol biztonságban érezheti magát és inspirálódhat, fejlődhet is.
A gyerekszobát az első hónapokban nem csak a kicsik, hanem az édesanyák is intenzíven használják. Figyelemmel kell tehát lenni az ő igényeikre is. Egyik kellék az éjszakai fényforrás, hiszen fontos, hogy az éjszakai keléseknél félkómásan ne üssük be a lábunkat/kezünket/fejünket sehová. Elég széles a kínálat, vannak hideg- és meleg fényű, valamint fényérzékelős példányok is (melyeket nem kell napközben kihúzni a konnektorból), mindenki az igényeinek megfelelő választhatja. Egy ilyen kislámpát évekig kihasználhatunk, amíg a gyermek a nagyobb kamaszkorba nem lép.
Általános világításra megfelelő egy középen elhelyezett csillár, nagyon kedves, mintás burákat lehet kapni.
Biztonság a gyerekszobában
Amikor hazaérkezünk a kisbabával a kórházból, nem is gondolnánk, hogy elég pár hónap és a nap nagy részét átalvó, egy helyben szemlélődő apróságból örökmozgó, mindenre kíváncsi, és a veszélyérzetet teljesen nélkülöző kisgyermek válik. Már a tervezéskor alakítsuk úgy a dolgokat, hogy próbáljuk a lehető legbiztonságosabb környezetet megteremteni a felfedezésekhez, játékhoz, mozgáshoz.
Gondoljunk arra, hogy gyermekünk minden egyes, a szobájában elhelyezett tárgyat felfedezni való újdonságnak, megmászni való akadálynak, szájba veendő finomságnak tekint majd. Eszerint haladjunk végig a szobán gondolatban.
Veszélyforrások lehetnek:
- konnektorok (ujjacskák, eszközök beledughatók),
- éjjeli lámpák (zsinórral lerántható),
- szobanövények (föld, termés, virág, levél megkóstolásra csábít),
- függöny (bele lehet kapaszkodni),
- szekrények (bele lehet kapaszkodni, ha nincs megfelelően kirögzítve, a gyermek magára is ránthatja az egészet),
- éles, hegyes, kiálló bútorrészletek (jó esetben csak egy púp a buksin),
- gyöngy vagy más leszedhető szemű, orrú, díszítésű állatkák, babák (a lenyelt gyöngyök a gyomorból nagy valószínűséggel hamar kiürülnek, de félrenyelés esetén a tüdőbe is bekerülhetnek, ami már életveszélyes állapotot is előidézhet).
Gyerekszoba óvodás korban
Az óvodás korú gyermek már nem csak szemlélődik és játszik, hanem alkot is. Biztosítsunk számára megfelelő helyet rajzoláshoz, színezéshez, ragasztgatáshoz. Egyáltalán nem túlkapás, ha 5 éves gyermekünknek olyan asztalt választunk, melyet az eljövendő iskolakezdésre igazi tanuló asztallá tudunk majd átalakítani. Így ő már jóval előbb megszokhatja az új bútordarabot, mi pedig elkerülhetjük az egyszeri, nagy anyagi megterhelést.
Az ágy ebben a korban már lehet a felnőttekéhez hasonló méretű. Dekorációval, kedves kiegészítőkkel, vagy funkció hozzákapcsolással tehetjük igazán alkalmassá és ugyanakkor izgalmassá, élénk fantáziájú gyermekünk számára. Egy, az ágy fölé elhelyezett baldachinnak nemcsak a nyugodt alvást megzavaró repülő rovarok távoltartásában lehet szerepe. Nappal lehet a játék része, és ebben a játékban lehet indián sátor, hercegnő fekhely vagy bármi, amit a kicsi beleképzel.
Ha úgy ítéljük meg, hogy a kis tulajdonos nagy biztonsággal tudja használni, bátran adjuk meg a lehetőségét, hogy emeletes, vagy megemelt fekvőhelyű ágya lehessen. (Vegyük persze figyelembe a rendelkezésre álló belmagasságot!) Így a nappali tevékenységek számára plusz helyet nyerhetünk. Ez főleg abban az esetben lehet jó megoldás, ha egyébként a szoba meglehetősen kicsi, és csak nehézkesen tudnánk helyet szorítani minden egyes szükséges funkciónak.
A bútorok és tároló helyek ügyes megválasztásával gyermekünket már óvodás korban hozzászoktathatjuk ahhoz, hogy minden játéknak, könyvnek, ruhának megvan a helye, és úgy kerülhetjük el legegyszerűbben a rendetlenséget, ha mindent a helyén is tartunk. Feliratokkal, címkéken elhelyezett kis képekkel segíthetjük a rendrakást és hozhatjuk olyan helyzetbe a szoba lakóját, hogy kedve is legyen a pakoláshoz.
Iskolások, kiskamaszok
Eddig minden a játékról és a játékos fejlődésről szólt, a színekről, a változatos formákról. Mostantól tankönyvek és füzetek is lesznek, meg házi feladat. Iskolás gyermekünk komolyabb barátságokat fog építeni, mint az óvodában tette és előfordulhat az is, hogy néha valami olyan dolgon ügyködik majd, ami – szerinte – legkevésbé sem ránk tartozik…
Ha eddig nem szereztünk be egy íróasztalt, most már nem halogathatjuk tovább. Ha van rá lehetőségünk és eszközeink, építsünk személyre szabott tanulóhelyet! A tanulósarkot azzal tehetjük kedvessé és személyessé, ha azt a gyermekünk személyes igényeihez és kedvteléseihez is igazítjuk. Ez mindenekelőtt azért is fontos, mert attól, hogy iskolába kezdett járni, nem szükségszerű, hogy a korábbi hobbijait, szokásait elfelejti.
Ha szeret rajzolni vagy kézműveskedni, legyen egy felület (például a falon), ahová látványosan elhelyezhetők a munkái, legyenek könnyen elérhető helyen a festékek, ecsetek, hiszen bármikor elragadhatja az ihlet. Ha rajong a foci, a lovak vagy a balett iránt, engedjük meg, hogy legyenek a szobájában erre utaló „jelek”. A szoba alapszíneit és hangulatát adhatják például egy futballcsapat mezének színei vagy egy tütüszoknya fodros jellege.
Kamaszkorban már nem sok beleszólásunk lehet abba, hogy miként nézzen ki a szoba összképe és hogy milyen dekorációk kerüljenek (például) a falra.
Figyeljünk arra, hogy az ülőbútorok, az ágy matraca kényelmes, ergonómikus legyen, hiszen ez a korosztály hajlamos görnyedni és a kelleténél többet ülni. Legalább a bútorokkal segítsünk nekik.
Amiben érdemes a sarkunkra állni, az a rendezett és tiszta élettér megtartására való törekvés. Ehhez gyermekünk segítségére lehetünk megfelelő mennyiségű és méretű tárolóhely biztosításával.
Nagykamaszok - Kis felnőttek a szülői házban
Egy család életében adódhat olyan helyzet - sőt van úgy, hogy erre tudatosan törekszenek is - hogy a felnövő gyerek nem költözik el a szüleitől az első adandó alkalommal, hanem egy külön lakrészben próbálja megkezdeni a függetlenedést.
Ha a lakásban/lakrészben a nappali tevékenységek (tanulás, olvasás, tévézés stb.), alvás, étkezés és tisztálkodás zajlik majd, elsőre teljesen felesleges felszerelni a konyhát egy minden igényt kielégítő sütő-főző hellyel, a fürdőszobát pedig a legmodernebb mosó-szárítógéppel. A főzés és a mosás munkafolyamatai továbbra is működhetnek a szülők lakrészében.
Koncentráljunk inkább a ténylegesen és nap, mint nap használandó funkciókra, és ezek megfelelő kiszolgálására próbáljunk meg jól átgondolt berendezési tervet készíteni. A lehetőségek figyelembevételével törekedjünk a különböző funkciók elkülönítésére. Ha nem áll rendelkezésre több szoba, használjuk a bútorokat és más tereptárgyakat az elválasztásra.
Egy egyterű lakrész esetében sem túl jó dolog például az ágyból egyenesen a feladatokkal és/vagy tankönyvekkel megpakolt íróasztalra látni és a nappaliban meccset néző baráti társaság sem baj, ha elkülöníthető a reggel óta bevetetlen ágytól.
Az elhelyezett bútorok kiválasztásánál gondoljunk arra, hogy könnyen variálhatók és szállíthatók legyenek. Előfordulhat, hogy lakója a lakrészt többször átrendezi majd, illetve a funkciók esetleges bővítésére is meg kell hagynunk a lehetőséget. Nem egyszerű feladat mindez, de megéri a fáradtságot, hogy hosszú távon is használható végeredményt kapjunk.
Gyerekszoba több gyerkőcnek
Ha nincs arra lehetőségünk, hogy minden gyermekünk saját szobát kapjon, akkor a rendelkezésre álló helyiségből kell a legtöbbet kihoznunk: a kicsik érezzék jól magukat és mindegyiknek legyen a saját személyes tere, intim zónája. A tervezésnél persze nem mindegy, hogy hány személynek alakítjuk a teret és az mekkora, a gyerekek milyen neműek és korúak.
Valójában nincsenek szabályok, hogyan alakítsuk ki a szobát, ha több gyerek osztozik rajta, de az biztos, hogy akkor születnek a legjobb és legérdekesebb megoldások, ha a leendő tulajdonosokat is bevonjuk a saját szobájuk tervezésébe.
Ha korosztályokra bontjuk a gyermekkort, a 3-6 éves és a 6-12 éves korosztályú testvérek azok, akik igazán feladják a leckét, amikor a szobájukat szeretnénk rájuk szabni. Ha két egynemű gyerek osztozik a szobán, a berendezés nem okoz különösebb gondot, hiszen a különböző funkciók a szobában, például a pihenés vagy a játék, összekapcsolhatók, ugyanakkor figyelembe lehet venni a saját elképzeléseket, a színválasztást.
Ha különböző nemű gyerekek használják a szobát, nehezebb feladatunk van, más bútorokra és eltérő színvilágra lehet szükség. A bútorok mennyisége a szobában több lesz, amitől a tér zsúfoltabbá válhat. Mindegyik gyereknek van saját és közös bútora, azaz meg kell teremteni számukra a lehetőséget, hogy pontosan tudják, mi a közös a szobában és mi a sajátjuk.
A szoba három területét, azaz a pihenő-játék-foglalkozás területét, ami a bölcsődés, óvodás korú gyerekeknek alapvető, ugyanolyan funkcióval és stílusban lehet kialakítani. A kisebbeknek ajánlott a bútorokat a fal mellé elhelyezni, a szoba középső részét játéktérnek meghagyni. Ebben a korban a gyerekek szeretnek kuckózni, ennek is meg kell találni a módját a szobában: a foglalkozásaikhoz jobb háromszög alakú kis asztalokat használni.
A kisiskolások (6-12 éves) esetében pihenő-tanuló-társasági térről beszélhetünk, játéktérre már nincs igazán szükség, így a bútoraikat lehet már térbe is elhelyezni. A tizenévesek szeretnek elvonulni, fontos számukra az intim tér a szobájukban, ennek megfelelően kell bútorozni a teret. Lányok esetében, ha a színpalettát következetesen használjuk, akkor keverhetők a különböző minták: a csíkos, virágos, kockás. A fiúk szobájának stílusát elsősorban a sport vagy a hobbijuk alakíthatja.
Óvodás és iskolás korú testvérek esetén mindkettőnek külön szekrénye van, külön polcok a kis tárgyaik, játékaik tárolására. Különböző méretűek az ágyaik, melyek sok helyet foglalnának, ezért praktikus az emeletes ágy használata. Ilyenkor célszerű feldobni a szobát design elemekkel, vagy egy merészebb színű fal választásával.
Iskoláskorú gyerekeknek már tanulásra is kell biztosítani helyet, megfelelő természetes és mesterséges fényviszonyok mellett, az íróasztal körül polcokkal. A szoba közepén még mindig szükség van egy játszótér kialakítására a kisebb korú gyerek igénye miatt.
Ha a gyerekek kisiskolás, illetve tinédzser korúak, akkor jön a fejtörés, mert ennek a korosztálynak a legnehezebb kialakítani a szobát. Különösen akkor, ha különböző neműek. Ilyenkor meg kell találni a két gyerek közös pontját, érdeklődését és annak mentén elindulni.
A bútorok térbe való elrendezésével, például térbe állított könyvespolc, fal és padlófestéssel, nagyméretű szobában tolóajtó panelekkel segíthetünk a gyerekeknek vizuálisan a szobán belül a saját térfelük hangsúlyozásában.
Figyelni kell arra, hogy mindkét gyerek tere majdnem hasonló méretű legyen, külön szekrénnyel, ággyal, íróasztallal, sok polccal, falfelülettel fotók és plakátok kihelyezésére. Ha egy fiú és egy lány osztozik a szobán, inkább semleges színeket (sárga, olíva zöld) használjunk a szobában. A natúr fa és a lágy terrakotta színek is segíthetnek, hogy mindkét gyerek jól érezze magát. Ebben az esetben is jó megoldás az emeletes ágy vagy a dobogó, alatta kihúzható ággyal.