Ismerős, amikor a fagyott kocsibeállón szinte lehetetlen ki- és behajtani, vagy amikor a kapuig alig tudunk elsétálni? Folyamatos szórás helyett praktikusabb, ha ezek a területek le sem fagynak, ehhez azonban gondoskodni kell a fűtésükről. Milyen technológia áll a rendelkezünkre?
Kültéri közlekedési útvonalak fűtésével kapcsolatban az alábbiakról olvashat:
- Egyenes, sík közlekedési utak
- Járdák
- Meredekebb, lejtős utak
- Lépcsők
- Vápa és eresz fűtés
- Nagyon fontos megemlíteni a korrekt tervezés pontjai között a csatornafűtést is ebben a témában, mint jégmentesítő balesetmegelőző épület kiegészítő megoldását.
Figyelembe vehető szempontok:
- Megnyugtató, automatikusan szabályozható megoldás a téli legborzalmasabb napokra.
- Csúszásmentes közlekedést biztosít.
- Biztonságosabbá (értékesebbé) teszi otthonunkat
- Elkerülhetővé válik a téli kikényszerített „testedzés".
- Megakadályozza a kellemetlen jégréteg kialakulását.
- Segít elkerülni a váratlan hótorlaszok miatti késést.
Évtizedekkel ezelőtt úgy gondolták a mélygarázsos házak tulajdonosai, hogy elegendő lehet a halszálkás bordázatú betonozott garázslehajtó. Találkoztam olyan 15-20 éves rámpafűtéssel, ami komolyvezérléssel volt ellátva és fűtési csőkigyó volt lefektetve a lejáró betonjába. Bizonyos esetekben egy magas színvonalú, komfortérzet (ingatlan érték) növelő hatásuk is van ezeknek a műszaki megoldásoknak. Előfordul azonban, hogy létfontosságú, életmentő szerepet tölthetnek be. Például egy idős ember közlekedése tiszta száraz sík terepen is bizonytalan lehet, hát még ha arra is vigyáznia kell, hogy le ne huppanjon a csúszós járdán. Másik kiragadott eset, amikor a járda helyett eleve rámpát kel építeni. Igen- igen például a kerekes székeseknek.
A mai igényeknek és gyakorlatnak megfelelően túlnyomó részt elektromos fűtőkábeleket alkalmaznak. Míg azt gondoljuk, hogy egy családi háznál ez luxus, addig az építészeti hatósági előírások nem is engednek az esetek túlnyomó többségében társasházi mélygarázs lehajtót építeni, rámpafűtés nélkül.
Bevezetett energia szerint van :
- Elektromos fűtés
- Vizes csővezetékes fűtés: a mai energia árak és technológiák korában nem is taglalnám bővebben ezt a területet. Talán ami ma fellelhető, beépített vizes rámpafűtés minimum 20-25 évesek lehetnek és természetesen, azóta nem üzemeltette senki.
Elektromos fűtés működési elve: egy ellenállás ötvözetből készült elektromos vezeték az áram hatására felmelegszik és átadja hűjét a környezetének. Ez az elektromos vezeték csak az érzékelők hatására kap áramot.
Érzékelők:
- Hó és jég érzékelők
- A járófelületben elhelyezett nedvességérzékelő
- Kültéri levegőhőmérséklet érzékelő
Gyakorlat: amikor elkezd esni a hó, akkor az még megolvad a járófelületeken és a nedvesség beszivárgásától az érzékelő elindítja a fűtést. Mire a havazás intenzívebbé válik, addigra a felület annyira felmelegedett, hogy a hó azonnal elolvad róla.
1 m2-re eső fűtési elektromos teljesítmény minimum 250-300 W. Ebből is látszik, hogy egy 1-2 m2-es kritikus lépcsőnél nem számottevő az elektromos fogyasztás a fűtés nyújtotta biztonsághoz képest.
FIGYELEM! Nagyon fontos!
A megfelelően megtervezett rámpa rétegrendjétől „költségcsökkentés" címén sem térhetünk el. Jó példa erre, hogy a fűtés alatti hőszigetelés „megspórolásával" később szembesülhetünk az indokolatlanul magas elektromos fogyasztással.
Akármilyen ügyes kezű Ön és ezt számtalan eddig elkészült munkája igazolhatja, ne kezdjen el barkácsolni a rámpafűtéssel! Bízza a tervezést, kivitelezést megbízható, rengeteg referenciával rendelkező szakemberre. Ők már kijárták azt az iskolát, ami alapján érthetnek ehhez a technológiához.